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Ben Vautier

l'arte del limite o il limite dell'arte

curated by

ANDREA ALIBRANDI

10 March - 28 April 2007

Ben_mostra.jpg Ben_performance.jpg

Galleria Il Ponte has continued its exhibition season with a solo show dedicated to one of the most important figures in spreading the transgressive theories of Fluxus. A maestro “[…] in the systematic game of annexing to the universe of art everything that would seem to be outside of it […]”, Ben uses his childlike script to indicate everything that is art, and at the same time to remove the physical nature of every indicated object and make it rise into an abstract concept.
And thus the idea developed by exhibition is The limit of art with Ben, following the Duchamp tradition, calling into question all boundaries as to what can be seen as an artistic object. In an increasingly reckless game, where whatever his hand and its mark/script touches becomes art, Ben risks removing sense itself. As a result, his art becomes The art of the limit, fiercely hazardous, on the brink of totally annihilating values.
The exhibition is built on this pivotal topic for his work, and comprises over seventy works: canvases, papers, common and unexpected objects, which the artist redeems and removes from the memory of the past so they may testify to an apparently limitless way of thinking, in a constant game of chance. Ben himself set up the exhibition following a criterion of organised chaos, setting out the works in the gallery space as if they were divided by topic. It was almost as if he built different rooms (the bathroom, bedroom, …) where the visitor was made to stay, invited on a journey played out between texts and images in search of the answers to Ben’s provocations on the sense of our everyday life and feelings.

 
Text by Ben in the catalogue

Dans le cadre de mon expo
intitulée "les limites de l'art"
je vais  exposer Dieu
mais avant de parler de dieu
on me dit : Ben à Florence il a les Offices
n'oublie pas d'y aller
ça tombe bien je reviens de Madrid
où j'ai visité le Prado
dans ces musées PRADO -  ERMITAGE - LOUVRE - OFFICES
C'est l'effet choc "carte postale"
le choc de se dire devant le tableau, merde c'est cette illustration que
j'ai tant vue.
Puis on réfléchit et on décante
et si on se faisait manipuler ?
Décidément au mur
c'est toujours le pouvoir humain qui décide
portraits des bourgeois (bourgeoisie au pouvoir)
crucifixion et dame avec bébé (église au pouvoir )
Sois réaliste Ben
il n'y a là que des peintres  pompiers
faisant de la peinture officielle pour plaire au pouvoir
seule circonstance atténuante parfois perverse,
ils camouflent leur érotisme en scène biblique
avec femmes nues  et beaux hommes nus
A Madrid je les ai notés
Rubens, trop de chevaux 4/10
Rubens, femmes nues trop grosses 3/10
El Greco 2/10, Van Dyck 4/10, Velasquez 2/10
j'ai soixante dix ans, j'ai donc le droit de dire que
90% du Prado et des Offices sont remplis
d'artistes puants d'ego
des lèches du pouvoir prétentieux.
tout ici n'est qu'ego et décoration
derrière chaque tableau dans les Offices il y a écrit
regardez-moi s.v.p
alors Ben IMPORTANT
comment faire pour ne pas se
retrouver un jour sur les murs
d'un musée comme celui là ?
Important : comment ne pas ressembler
à Giotto, Fra Angelico, Michel Ange
cette bande d'égoïstes ?
une seule solution
perdre mon ego, ne plus être Dieu
je vais donc exposer à Florence
une valise contenant Dieu
et l'anneau de Moebius dans lequel
Il n’y a pas de limite à l’art parce qu’il n’y a ni début, ni fin, ni
dedans, ni dehors, ni vide, ni plein, ni temps, ni espace.
 

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